Menu

Oświadczenie o stanie majątkowym posła lub senatora - Wzór formularza

19
cze

Oświadczenie o stanie majątkowym posła lub senatora

Oświadczenie o stanie majątkowym posła lub senatora - WZÓR FORMULARZA

Na podstawie obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 maja 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, zamieszczamy w interaktywnym formacie PDF wzór formularza "Oświadczenie o stanie majątkowym posła lub senatora".

Akt objęty tekstem jednolitym: Dz.U. 2022, poz. 1339
Obowiązujący akt prawny: Dz.U. 2024, poz. 907

Dz.U. 2024, poz. 907

Załącznik
Oświadczenie o stanie majątkowym posła lub senatora

Jak wypełnić oświadczenie o stanie majątkowym posła lub senatora

Każdy poseł i senator jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o stanie majątkowym. Dokument ten musi być wypełniony starannie, dokładnie i zgodnie z prawdą.

Wypełnianie formularza

Podczas wypełniania formularza oświadczenia o stanie majątkowym, każda rubryka powinna być starannie wypełniona. W przypadku, gdy dana rubryka nie ma zastosowania, należy wpisać „nie dotyczy”. Formularz obejmuje zarówno majątek krajowy, jak i zagraniczny oraz wszelkie wierzytelności pieniężne.

Przekazanie oświadczenia

Oświadczenie musi być złożone w formie pisemnej do Marszałka Sejmu lub Marszałka Senatu. Marszałek może zwrócić się do właściwego organu o opinię na temat formalnej poprawności oświadczenia. Może również poprosić o uściślenie treści w wyznaczonym terminie. Brak uściślenia powoduje pozostawienie oświadczenia bez biegu.

Zakres oświadczenia majątkowego

Oświadczenie o stanie majątkowym powinno zawierać informacje o:

  • zasobach pieniężnych, nieruchomościach, uczestnictwie w spółkach cywilnych lub handlowych, udziałach i akcjach w spółkach handlowych, nabytym mieniu od Skarbu Państwa lub innych jednostek, a także o prowadzonej działalności gospodarczej i zajmowanych stanowiskach w spółkach handlowych,
  • dochodach z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
  • mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych,
  • zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach ich udzielenia.

Posłowie i senatorowie są zobowiązani do rzetelnego i szczegółowego przedstawienia swojego majątku, zarówno odrębnego, jak i wspólnego z małżonkiem.

Jak wypełnić oświadczenie o stanie majątkowym posła lub senatora

Każdy poseł i senator jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o stanie majątkowym. Dokument ten musi być wypełniony starannie, dokładnie i zgodnie z prawdą.

Wypełnianie formularza

Podczas wypełniania formularza oświadczenia o stanie majątkowym, każda rubryka powinna być starannie wypełniona. W przypadku, gdy dana rubryka nie ma zastosowania, należy wpisać „nie dotyczy”. Formularz obejmuje zarówno majątek krajowy, jak i zagraniczny oraz wszelkie wierzytelności pieniężne.

Przekazanie oświadczenia

Oświadczenie musi być złożone w formie pisemnej do Marszałka Sejmu lub Marszałka Senatu. Marszałek może zwrócić się do właściwego organu o opinię na temat formalnej poprawności oświadczenia. Może również poprosić o uściślenie treści w wyznaczonym terminie. Brak uściślenia powoduje pozostawienie oświadczenia bez biegu.

Zakres oświadczenia majątkowego

Oświadczenie o stanie majątkowym powinno zawierać informacje o:

  • zasobach pieniężnych, nieruchomościach, uczestnictwie w spółkach cywilnych lub handlowych, udziałach i akcjach w spółkach handlowych, nabytym mieniu od Skarbu Państwa lub innych jednostek, a także o prowadzonej działalności gospodarczej i zajmowanych stanowiskach w spółkach handlowych,
  • dochodach z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
  • mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych,
  • zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach ich udzielenia.

Posłowie i senatorowie są zobowiązani do rzetelnego i szczegółowego przedstawienia swojego majątku, zarówno odrębnego, jak i wspólnego z małżonkiem.

Wzór oświadczenia i terminy składania

Wzór oświadczenia o stanie majątkowym stanowi załącznik do ustawy. Oświadczenie składa się w dwóch egzemplarzach odpowiednio Marszałkowi Sejmu albo Marszałkowi Senatu w następujących terminach:

  • do dnia złożenia ślubowania, wraz z informacją o sposobie i terminach zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego w związku z wyborem na posła albo senatora oraz z informacją o posiadaniu majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego,
  • do dnia 30 kwietnia każdego roku, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, dołączając kopię rocznego zeznania podatkowego (PIT),
  • w terminie miesiąca od dnia zarządzenia nowych wyborów do Sejmu i Senatu.

Jak wypełnić oświadczenie o stanie majątkowym posła lub senatora

Każdy poseł i senator jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o stanie majątkowym. Dokument ten musi być wypełniony starannie, dokładnie i zgodnie z prawdą.

Wypełnianie formularza

Podczas wypełniania formularza oświadczenia o stanie majątkowym, każda rubryka powinna być starannie wypełniona. W przypadku, gdy dana rubryka nie ma zastosowania, należy wpisać „nie dotyczy”. Formularz obejmuje zarówno majątek krajowy, jak i zagraniczny oraz wszelkie wierzytelności pieniężne.

Przekazanie oświadczenia

Oświadczenie musi być złożone w formie pisemnej do Marszałka Sejmu lub Marszałka Senatu. Marszałek może zwrócić się do właściwego organu o opinię na temat formalnej poprawności oświadczenia. Może również poprosić o uściślenie treści w wyznaczonym terminie. Brak uściślenia powoduje pozostawienie oświadczenia bez biegu.

Zakres oświadczenia majątkowego

Oświadczenie o stanie majątkowym powinno zawierać informacje o:

  • zasobach pieniężnych, nieruchomościach, uczestnictwie w spółkach cywilnych lub handlowych, udziałach i akcjach w spółkach handlowych, nabytym mieniu od Skarbu Państwa lub innych jednostek, a także o prowadzonej działalności gospodarczej i zajmowanych stanowiskach w spółkach handlowych,
  • dochodach z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
  • mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych,
  • zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach ich udzielenia.

Posłowie i senatorowie są zobowiązani do rzetelnego i szczegółowego przedstawienia swojego majątku, zarówno odrębnego, jak i wspólnego z małżonkiem.

Wzór oświadczenia i terminy składania

Wzór oświadczenia o stanie majątkowym stanowi załącznik do ustawy. Oświadczenie składa się w dwóch egzemplarzach odpowiednio Marszałkowi Sejmu albo Marszałkowi Senatu w następujących terminach:

  • do dnia złożenia ślubowania, wraz z informacją o sposobie i terminach zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego w związku z wyborem na posła albo senatora oraz z informacją o posiadaniu majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego,
  • do dnia 30 kwietnia każdego roku, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, dołączając kopię rocznego zeznania podatkowego (PIT),
  • w terminie miesiąca od dnia zarządzenia nowych wyborów do Sejmu i Senatu.

Przekazywanie i jawność oświadczeń

Jeden egzemplarz oświadczenia Marszałek Sejmu albo Marszałek Senatu przekazuje do właściwego urzędu skarbowego. Informacje zawarte w oświadczeniu są jawne, z wyjątkiem adresu zamieszkania oraz miejsca położenia nieruchomości. Jawne informacje są publikowane przez Marszałka Sejmu albo Marszałka Senatu w formie elektronicznej.

Analiza i kontrola oświadczeń

Analizy danych zawartych w oświadczeniach dokonują odpowiednie komisje sejmowe lub senackie oraz właściwe urzędy skarbowe. Podmioty te mogą porównywać treść oświadczenia z wcześniejszymi oświadczeniami oraz z kopią rocznego zeznania podatkowego (PIT). Wyniki analizy przedstawia się Prezydium Sejmu albo Prezydium Senatu.

Centralne Biuro Antykorupcyjne kontroluje rzetelność i prawdziwość oświadczeń zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o CBA.

Przechowywanie i odpowiedzialność

Oświadczenia przechowuje się przez 6 lat. Niezłożenie oświadczenia skutkuje odpowiedzialnością regulaminową oraz utratą prawa do uposażenia do czasu jego złożenia.

Jak wypełnić oświadczenie o stanie majątkowym posła lub senatora

Każdy poseł i senator jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o stanie majątkowym. Dokument ten musi być wypełniony starannie, dokładnie i zgodnie z prawdą.

Wypełnianie formularza

Podczas wypełniania formularza oświadczenia o stanie majątkowym, każda rubryka powinna być starannie wypełniona. W przypadku, gdy dana rubryka nie ma zastosowania, należy wpisać „nie dotyczy”. Formularz obejmuje zarówno majątek krajowy, jak i zagraniczny oraz wszelkie wierzytelności pieniężne.

Przekazanie oświadczenia

Oświadczenie musi być złożone w formie pisemnej do Marszałka Sejmu lub Marszałka Senatu. Marszałek może zwrócić się do właściwego organu o opinię na temat formalnej poprawności oświadczenia. Może również poprosić o uściślenie treści w wyznaczonym terminie. Brak uściślenia powoduje pozostawienie oświadczenia bez biegu.

Zakres oświadczenia majątkowego

Oświadczenie o stanie majątkowym powinno zawierać informacje o:

  • zasobach pieniężnych, nieruchomościach, uczestnictwie w spółkach cywilnych lub handlowych, udziałach i akcjach w spółkach handlowych, nabytym mieniu od Skarbu Państwa lub innych jednostek, a także o prowadzonej działalności gospodarczej i zajmowanych stanowiskach w spółkach handlowych,
  • dochodach z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
  • mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych,
  • zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach ich udzielenia.

Posłowie i senatorowie są zobowiązani do rzetelnego i szczegółowego przedstawienia swojego majątku, zarówno odrębnego, jak i wspólnego z małżonkiem.

Wzór oświadczenia i terminy składania

Wzór oświadczenia o stanie majątkowym stanowi załącznik do ustawy. Oświadczenie składa się w dwóch egzemplarzach odpowiednio Marszałkowi Sejmu albo Marszałkowi Senatu w następujących terminach:

  • do dnia złożenia ślubowania, wraz z informacją o sposobie i terminach zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego w związku z wyborem na posła albo senatora oraz z informacją o posiadaniu majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego,
  • do dnia 30 kwietnia każdego roku, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, dołączając kopię rocznego zeznania podatkowego (PIT),
  • w terminie miesiąca od dnia zarządzenia nowych wyborów do Sejmu i Senatu.

Przekazywanie i jawność oświadczeń

Jeden egzemplarz oświadczenia Marszałek Sejmu albo Marszałek Senatu przekazuje do właściwego urzędu skarbowego. Informacje zawarte w oświadczeniu są jawne, z wyjątkiem adresu zamieszkania oraz miejsca położenia nieruchomości. Jawne informacje są publikowane przez Marszałka Sejmu albo Marszałka Senatu w formie elektronicznej.

Analiza i kontrola oświadczeń

Analizy danych zawartych w oświadczeniach dokonują odpowiednie komisje sejmowe lub senackie oraz właściwe urzędy skarbowe. Podmioty te mogą porównywać treść oświadczenia z wcześniejszymi oświadczeniami oraz z kopią rocznego zeznania podatkowego (PIT). Wyniki analizy przedstawia się Prezydium Sejmu albo Prezydium Senatu.

Centralne Biuro Antykorupcyjne kontroluje rzetelność i prawdziwość oświadczeń zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o CBA.

Przechowywanie i odpowiedzialność

Oświadczenia przechowuje się przez 6 lat. Niezłożenie oświadczenia skutkuje odpowiedzialnością regulaminową oraz utratą prawa do uposażenia do czasu jego złożenia.

Rejestr Korzyści

Do Rejestru należy zgłaszać informacje o:

  • wszystkich stanowiskach i zajęciach wykonywanych zarówno w administracji publicznej, jak i w instytucjach prywatnych, z tytułu których pobiera się wynagrodzenie, oraz pracy zawodowej wykonywanej na własny rachunek,
  • faktach materialnego wspierania działalności publicznej prowadzonej przez zgłaszającego,
  • darowiźnie otrzymanej od podmiotów krajowych lub zagranicznych, jeżeli jej wartość przekracza 50% najniższego wynagrodzenia pracowników za pracę, obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy,
  • wyjazdach krajowych lub zagranicznych niezwiązanych z pełnioną funkcją publiczną, jeżeli ich koszt nie został pokryty przez zgłaszającego lub jego małżonka albo instytucje ich zatrudniające bądź partie polityczne, zrzeszenia lub fundacje, których są członkami,
  • innych uzyskanych korzyściach, o wartościach większych niż wskazane w pkt 3, niezwiązanych z zajmowaniem stanowisk lub wykonywaniem zajęć albo pracy zawodowej, o których mowa w pkt 1.

Do Rejestru Korzyści należy także zgłaszać informacje o udziale w organach fundacji, spółek prawa handlowego lub spółdzielni, nawet wówczas, gdy z tego tytułu nie pobiera się żadnych świadczeń pieniężnych.

Staranność i terminowość

Podając informacje, poseł i senator są obowiązani zachować największą staranność i kierować się swoją najlepszą wiedzą. Wszystkie zmiany danych objętych Rejestrem należy zgłosić nie później niż w ciągu 30 dni od dnia ich zaistnienia.

Jawność rejestru

Rejestr jest jawny. Rejestr dla posłów prowadzi Marszałek Sejmu, a dla senatorów Marszałek Senatu. Prowadzący Rejestr raz w roku, w odrębnej publikacji, podaje do publicznej wiadomości zawarte w nim dane. Ujawnienie informacji w Rejestrze nie zwalnia od odpowiedzialności przewidzianej w ustawie za niedopełnienie określonych w niej obowiązków.

    group_work Zgoda na pliki cookie